Piątek 03.04.2020
Zapraszamy do obejrzenia freblowskiego poranka godz.10.00
https://www.facebook.com/FROEBELpl/
DROGIE TYGRYSKI !
Dzisiaj propozycja ćwiczeń od logopedy. Potrzebne będą Wasze chęci i piórka.
Udanej zabawy!!!
1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
„Poranek w wiejskiej zagrodzie” Katarzyna Tomiak-Zaremba (opublikowany w czasopiśmie „Bliżej przedszkola” i zmodyfikowany ):
Gospodarz wyszedł rano przed dom, przeciągnął się i szeroko ziewnął (przeciąganie i ziewanie). Kogut ogłosił początek nowego dnia – czas nakarmić zwierzęta (odgłos: kukuryku!). Gospodarz wziął garść zboża i szerokim gestem rzucił je kurom (odwodzenie prawej, a potem lewej ręki od siebie na zewnątrz z odgłosem: ziu!). Kury, głośno gdacząc, pobiegły w jego stronę (machanie zgiętymi w łokciach rękami z odgłosem: ko, ko, ko!). Zręcznie wydziobały ziarnko za ziarnkiem (usta w „dzióbek”-„całusek” i poruszanie głowa góra-dół). Następnie gospodarz udał się do stajni (tupanie nogami z odgłosem: tup, tup, tup!). Konie przywitały go radosnym parskaniem (wprawianie warg w ruch przy energicznym wydychaniu powietrza). Każdemu rzucił sporą porcję siana (zamachy rąk zza głowy i odgłos: bach, bach, bach!). Obok w zagrodzie, głośno becząc, niecierpliwiły się barany (odgłos: be, be, be!). Gospodarz otworzył bramę i wypuścił je na pastwisko (odwodzenie złączonych dłoni na boki z odgłosem: iii!). Potem udał się do obory (tupanie nogami z odgłosem: tup, tup, tup!).
Głodnym krowom na śniadanie podał paszę. Odpowiedziały mu głośnym muczeniem (odgłos: mu, mu, mu!) i zabrały się za przeżuwanie (poruszanie żuchwą w lewo i prawo). Gospodarz pomaszerował w stronę domu (tupanie nogami z odgłosem: tup, tup, tup!). Obok wejścia postawił miski z mlekiem dla kotów (łączymy dłonie, robiąc „miskę” i „liżemy” językiem w powietrzu). Kiedy wszystkie zwierzęta były nakarmione, sam usiadł do śniadania (kładziemy dłonie na kolana, jedna dłoń jest wyprostowana i poruszamy nią do przodu i do tyłu z odgłosem: kroję!; druga dłoń jest zaciśnięta i robimy nią kółka z odgłosem: mieszam!, obie czynności wykonujemy pojedynczo, potem równocześnie). Najedzony gospodarz z zadowoleniem poklepał się po pełnym brzuchu mówiąc: mniam, mniam, mniam!
W ćwiczeniu można użyć obrazków przedstawiających wymienione zwierzęta.
2. Ćwiczenia pamięci i skupienia uwagi
Dzieci wymieniają zwierzęta, o których była mowa w opowiadaniu.
3. Ćwiczenia oddechowe i usprawniające język (przygotowujące do wymowy głoski „r”)
Nagle zerwał się wiatr. Najpierw był słaby (przedłużamy „f”), a potem mocny (przedłużamy
„w”) Zrobiło się zimno, trzęsiemy się, mówiąc: t, t, t, d, d, d, n, n, n, tdn.
4. Ćwiczenia oddechowe z piórkami
Z nieba na ziemię spadły kolorowe piórka –dziecko otrzymuje 1 piórko:
- Dzieci dmuchają na piórko na dłoni i próbują je złapać .
- Trzymają je nad głową w 1 ręce. Dmuchają na piórko mocno, żeby nie spadło na ziemię.